Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 17 juni 2014

Torsk inlindad i kallrökt lax och lite eko-snack


Innan vi flyttade bodde vi väldigt nära en stor matvaruaffär med en fiskvagn utanför. Då köpte jag ofta färsk fisk. Nu äter vi fisk alldeles för sällan. För ett tag sedan köpte jag de där portionsbitarna med fryst torsk. Fryst fisk kan lätt bli lite torr och smaklös och när man tillagar så det krävs det lite sås. Därför blev det ikväll något gratängliknande.


De tinade torskbitarna lindade jag in två skivor kallrökt lax och la i en ugnsfast form. Jag gjorde en sås på lika delar creme fraiche och vispgrädde som jag blandade med citronpeppar, salt samt färsk hackad dill och gräslök. Såsen hällde jag runt om fisken. Ovanpå fisken la jag en klyfta citron.

Fisken fick stå i ugnen på 200 grader i 20 minuter. Under tiden kokade jag ris och haricots verts. Innan servering strösslade jag över lite hackad färsk gräslök över fisken. De varma citronklyftorna var supergoda att pressa över hela kalaset. Varm citronsaft blev som en extra sås.

Varma goda citroner ovanpå fisken

Festlig tisdagsfisk
Det är inte bara färsk fisk jag är dålig på att köpa. Jag är även ganska dålig på att köpa ekologiskt och kravmärkt. Men jag har blivit bättre och tittar oftast vad det finns för alternativ. Jag vill inte säga att jag är snål när jag handlar utan mer ekonomisk. Det får inte vara för stor skillnad. Men jag gör nästan alltid ett medvetet val när jag handlar. Försöker köpa grönsaker efter säsong, svenskt kött och svenska mejeriprodukter. Sen finns det ju hur många andra aspekter att fundera på när man handlar (socker, fiber, fetthalt....). Ja, ibland kan det ta sin lilla tid att handla.

Coop är den butik som idag har Sveriges största ekologiska sortiment och sänker varje vecka priset rejält på flera ekologiska varor. Målet är att 20% av all mat de säljer ska vara ekologisk år 2020.

Coop har sedan 2002 delat ut "Änglamarkspriset" för att uppmntra och belöna goda initiativ inom miljö och ekologi. I år är temat "Svenskt på tallriken". Här kan du läsa mer om priset, juryn samt rösta på din finalist.

I samarbete med Loppi.se och Coop fick jag hem en låda med lite ekologiska produkter från Änglamark. Ketchupen är grym och chokladen slank ner i ett nafs! En spark i rumpan att köpa mer ekologiskt!

 

9 kommentarer:

Anonym sa...

Blev det gott? Lät väldigt gott iaf(bra tips), jag är själv väldigt dålig på att laga färsk fisk, då jag nyligen börjat äta fisk igen. Så frysta bitar känns enklare att tillaga :P
Mvh,
Carro

Sara på Vardag.nu sa...

Den där chokladen från änglamark är sååååå god! Nu bor vi långt från närmsta Coop, tyvärr, får väl bunkra upp när jag är där ;)

Mårtenssons kök sa...

Där är den ju, fisken som vi såg på ditt IG igår, jisses så gott det låter! Som mathimlen för oss två fiskgalningar och receptet bokmärks omedelbums!

Erika sa...

Jag cyklar förbi en fiskaffär varje dag på väg hem från jobbet, men vi kunde trots det köpa fisk mycket oftare än vi gör. Jag håller med dig om att COOP har ett bra sortiment av ekologiskt och kravmärkta varor. I Berlin som jag nyss besökte, fanns precis hur mycket som helst av denna typ av varor. Utan att det vara dyrare. Konstigt att den svenska marknaden ska vara så svår. Det får bli upp till oss konsumenter precis som du skriver.

Jag önskar dig en fin midsommarhelg. Ikväll lagar jag lax till middag men den är redan "rubbad" med goda kryddor från Extreme food. En annan kväll provar jag ditt recept. Kram kram!

Kjersti sa...

Låter ju hur gott som helst! Här hemma äts det i gengäld väldigt ofta fisk. Jag försöker köpa så mycket ekologiskt som möjligt, men det är ju också en kostnadsfråga. Önskar jag hade råd att köpa allt ekologiskt, men varje litet steg i rätt riktining är väl bra. Tröstar jag mig med i alla fall! Ha en härlig midsommarhelg!

Matarkivet sa...

Vilken god fiskrätt!

Eko försöker jag också köpa i den mån det går, och lokalodlat och i säsong.

Glad midsommar!

Kim sa...

Den fiskrätten ser himmelsk ut! Bara goa grejer...
Ja det är en djungel därute i affären... En får göra så gott en kan! Synd att jag inte har en Coop i närheten. Får hålla tillgodo med mitt Hemköp. Som iofs har en fiskdisk!

Lotta sa...

Vilket härligt fiskrecept! Och tack för tips om att fryst fisk kan behöva lite hjälp från sås för att smaka mer och bättre. Har inte testat fryst fisk ännu..

Varm citron är verkligen toppen. Tänk att det smakar så mycket mer bara för att den blir varm. Att grilla citron och pressa över maten är en höjdare.

Jag köper ekologiskt alternativ när det finns. Prisskillnaden är inte alltid så stor heller längre. Det är nog tack vare att fler och fler köper ekologiskt, då kan priserna sänkas.

Ha en skön sommar!

Kram

Remsan sa...

Ja, det är mycket man ska fundera på när man shoppar. En djungel minst sagt. Fördelen med eko är att de produkterna ofta är "renare", alltså innehåller mindre tillsatser och på så vis får man mer för pengarna. Det billigaste är inte alltid det mest ekonomiska. Bra initiativ av Coop att locka fler att välja eko!
Fisken är helt i min smak! Enkelt och gott! Kramar.