Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 24 augusti 2014

Årets första äppelpaj

Vad gör man en söndag när det mest regnar, man är trött (och inte blir piggare av vädret) och man inte är sugen på att gå ut i skyfallet? Man bakar en äppelpaj, sover några timmar på soffan och sen äter man äppelpajen. Det är ungefär det vi har gjort idag. Sen gick vi ut och hoppade lite i vattenpölarna ändå för vi blev så mätta.

Årets första äppelpaj med nyskördade svenska äpplen av sorten Discovery. Jag hittade ett recept i tidningen Matmagasinet. Jag tänkte göra halva satsen och tog hälften med äpple men glömde ta hälften av degen. Så det blev mycket deg och mindre äpplen. Lite mycket deg faktiskt. Så nästa gång ska jag försöka göra rätt:). Äpplena smaksatte vi med kanel och kardemumma.




Äppelpaj
6 äpplen
kanel och kardemumma
1,5 dl strösocker
2 dl vetemjöl
3/4 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljpulver
125g smör
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Skala, kärna ur och skiva äpplena. Lägg dem i en smord form. Blanda med kanel och kardemumma.
  • Smält smöret.
  • Blanda de torra ingredienserna. Rör ner smöret och blanda ihop till en deg. Klicka ut den över äpplena.
  • Grädda långt ner i ugnen i ca 30 minuter. 
  • Servera med vaniljsås eller vaniljglass.

2 kommentarer:

Pernilla sa...

vi hade ungefär likadana söndagar då, fast vi åt ingen äppelpaj. eftersom jag fortfarande inte lärt mig att tycka om det. och fortfarande inte lärt mig att vi har massor av äppelträd i trädgården...

Ann-Sofi Matsafari sa...

Mmm för äppelpaj!