Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 17 augusti 2014

Grytbröd

Här sitter jag ensam i soffan med ögonen i datorn och öronen i SVT´s valdebatt. Politik är grekiska för mig men jag vill försöka sätta mig in i det och lägga en röst jag kan stå för. Inte lätt det där. Man hoppas att de kan stå för vad de lovar även efter valet. 

Ensam är jag för att vi lämnat Oliver hos farmor och farfar för några dagars lek, bus och bli lite bortskämd:). Skäms inte för att säga att det ska bli ganska skönt med lite avlastning under en vecka. Vi är inte så bortskämda med det.  

Helgen har varit lugn. Vi har varit och besökt Kulturkalaset både fredag och lördag. Laleh var vi inte ensamma på, ljudet var sådär och vi såg inget. Vet inte vad jag trodde egentligen. Maten vi har testat har jag inte varit så imponerad av vilket jag tycker är lite synd. Jag hade hoppats på fler smårätter så man kunde testa lite olika rätter. Langos verkar fortfarande det som är populärast. Jag är inte speciellt förtjust i det och testade Viltkebeb med kantareller och lingon och Jerk Chicken. 

Lördagseftermiddagen/kvällen roade jag mig med att baka bröd. Och det blev ett av de bästa bröd jag bakat. Receptet kommer från tidningen Hembakat. Jag följer dem på facebook och de frestar ofta med bra recept på bröd och andra bakverk. Grytbrödet bakades i gjutjärnsgryta och blev ett stort, saftigt och gott bröd med en hård och god skorpa.


 


Grytbröd
25 g jäst
3 dl vatten, fingervarmt
3 dl mjölk, fingervarmt
2 tsk salt
2 dl grahamsmjöl
6 dl rågsikt
ca 6 dl vetemjöl
  • Smula jästen i en bunke. Tillsätt vatten och mjölk och lös upp jästen i det. Tillsätt saltet blandat med grahamsmjöl, rågsikt och vetemjöl, lite i taget. Knåda den något kladdiga degen i några minuter.
  • Låt degen jäsa under bakduk i ca 1 tim.
  • Knåda ihop degen till en boll och rulla den ordentligt i mjöl. Låt degen jäsa inlindad i en mjölad bakduk i ca 30 min. 
  • Sätt ugnen på 250 grader och ställ in en tom gjutjärnsgryta utan lock, ca 4 liter, i ugnen.
  • Ta ut grytan och strö lite mjöl i bottnen och lägg den mjölade degen i den heta grytan och lägg på locket. Utan mjöl fastnar brödet.
  • Grädda brödet längst ner i ugnen i 20–25 min. Ta därefter av locket och sänk temperaturen till 225 grader. Grädda brödet i ytterligare 15–20 min.
  • Öppna ugnen ett par gånger och släng in en deciliter vatten i botten av ugnen för att få lite ånga.

3 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Nej de där valdebatterna brukar vara mest rappakalja, ingen lyssnar på vad andra säger och alla pratar runt varandra. Egentligen är det väl aldrig någon av dom som pratar klarspråk och säger rakt upp och ner vad de egentligen vill och vad som ska göras för att nå dit...
Då är det så mycket bättre med ett gott nybakat bröd, så himla fint detta blev!

Sara på Vardag.nu sa...

Usch ja, svårt att hänga med på vad alla tycker egentligen. Och vad man själv tycker :) En sak vet jag, grytbröd - det gillar jag! Vem ska man rösta på då? ;)

Remsan sa...

Jag har bara bakat bröd i lergryta och inte lyckats direkt bra. Men detta måste jag testa för vilket fantastiskt fint bröd du bakat!