Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 19 augusti 2014

Ugnsbakad lax med fetaost och soltorkade tomater

Jag har ju skrivit förut att vi är alldeles för dåliga på att äta fisk i vardagen. Så idag när jag stannade på vägen hem från jobbet för att köpa färsk fisk så ringde Johan och sa att han inte kom hem då vädret ställt till det med hans tåg. Suck! Så jag handlade lite annat och gjorde en god pasta i stället.

Men för ett par veckor sedan gjorde jag denna laxhistorien med fetaost och soltorkade tomater. Inte dumt alls. Till det gjorde jag grönsaksbulgur - bulgur som jag blandade med lite stekta grönsaker. Zucchini, paprika och purjolök samt färska tomater mot slutet.

Här kommer ett ungefärligt recept:

Ugnsbakad lax med fetaost och soltorkade tomater 4port
4 portionsbitar lax
ca 100 g fetaost
1 dl creme fraiche
1 vitlöksklyfta
ett gäng blad färsk basilika
ca 10 soltorkade tomater
  • Lägg laxen i en ugnsfast form. Skär ett litet snitt på längden i varje bit.
  • Mosa fetaosten, riv vitlöken, strimla basilika och de soltorkade tomaterna. Blanda allt med creme fraichen.
  • Fördela röran på laxen och tryck ner lite i skårorna. 
  • Gratinera mitt i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter.
  • Servera med grönskasbulgur.

3 kommentarer:

Kim sa...

Bulgur i sig kan ju verkligen vara lite trist, så bra att grönsakspimpa den lite!

Malin`s Diner sa...

Ja, fisk är jag dålig på att laga här hemma. Har blivit ovanligt lite makrill i sommar också tyvärr. Jag brukar välja att äta i skolmatsalen de dagar det är fisk, brukar vara ganska gott då faktiskt.

Din lax låter tokgod!

Kram kram

Remsan sa...

Jag som går runt och tror att ni på västkusten äter fisk i stort sett varje dag. Vi äter nästan bara fisk och kyckling. Både för att det är gott, men också så snabblagat. Det här ser helt ljuvligt ut!