Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 4 september 2014

Äppelkaka med kardemumma

  En väldigt efterlängtad helg närmar sig. Denna helgen är lagom planerad med utrymme för vila, hemmapyssel och minst en äppelpaj. För nu i äppeltider frossar jag gärna i äppelpaj. Förra helgen bakade jag denna och bjöd min barndomsvän med familj på. I receptet var det rabarber som jag bytte ut mot äpple. Kakan var lite seg med mycket smak av nymald kardemumma.

 
  
Äppelkaka med kardemumma
2 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kardemummakärnor, stötta
1 tsk bakpulver
2,5 dl vetemjöl
75 g smör, smält

Fyllning:
2 st äpplen, skalade och skivade (eller 2-3 dl rabarber)
0,5 tsk kardemummakärnor, stötta
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Vispa ägg och socker pösigt i en bunke.
  • Blanda ihop vaniljsocker, kardemumma, bakpulver och vetemjöl. Blanda ner i äggsmeten tillsammans med smöret. Rör ihop till en slät smet.
  • Häll smeten i en smord och bröad form, 22-24 cm i diameter. Tryck ner äppelbitarna och strö över kardemumma.
  • Grädda kakan mitt i ugnen i 25-30 minuter. Servera med vaniljsås.
 

Inga kommentarer: