Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 26 januari 2015

Grönkålspaj med fikon

I helgen var jag på Ullared med ett gäng pigga tjejer. Vi åkte strax efter lunch i fredags och stannade till lördag eftermiddag. Vi  bodde i en stuga i stugbyn och badade tunna i närheten av stugan. Vi hade med oss pastasallad, mortadella, lufttorkad skinka, ost, paj, vin och bubbel som vi gottade oss med. Vi shoppade lite fredag eftermiddag och ännu mer på lördagen. Sen körde vi hem när det snöade som mest. Herregud, vilken trevlig helg med underbara tjejer!

Jag shoppade inte så väldigt mycket i Ullared. Tanken var att jag (bland annat) skulle hittat lite nya gardiner. Därför hade jag låtit julgardinerna hänga kvar till denna helgen. Men några nya gardiner blev det inte så det blev till att hänga upp de gamla igen. Men julgardinerna är nere, det sista av julen är borta. Så därför vill jag även bjuda er på ett sista recept från julen 2014 - den fantastiskt goda Grönkålspaj med fikon som svärmor bjöd på på julafton. Men ännu finns det grönkål i affärerna så passa på att göra denna paj innan det är för sent (eller spara receptet till nästa jul).


Grönkålspaj med fikon
Pajdeg
1 färdig pajdeg (250 g) eller 125 g smör, 3 dl vetemjöl och 2 msk vatten 

Fyllning
250 g färsk grönkål
2 msk smör
100 g torkade fikon
2½ dl mellangrädde
3 ägg
140 g ädelost

Garnering
lite hackad grönkål
1 färskt fikon
  • Sätt ugnen på 225 grader.
  • Klä en pajform, ca 26 cm i diameter, med pajdegen. Förgrädda mitt i ugnen 10 min.
  • Fyllning: Skölj och torka grönkålen. Skär bort mittnerven i bladen och strimla kålen. Fräs den i smör, salta och peppra. Fördela kålen i pajskalet. Grovhacka fikonen och strö dem över grönkålen.
  • Vispa samman grädde och ägg. Smula i osten och häll äggstanningen i pajskalet. Grädda mitt i ugnen tills fyllningen har stelnat, ca 30 min. 
  • Garnera med fint strimlad grönkål och ett färskt fikon innan servering.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul med tjejmys i Ullared! pajen ser urgod ut : ) kram från Hjo /Sofia

Mårtenssons kök sa...

Jo då, ni såg ut att ha en väldigt trevlig övernattning och shoppingtur:) Vi hoppas att vi ska få tummarna loss i vår och komma iväg till shoppingmeckat, det var några år sen sist...
Grönkål och fikon, jo tack det låter som en fin blandning

Pernilla sa...

jag har aldrig ens varit på GeKås! det är tydligen helt skandalöst så nu ska mina arbetskamrater och jag åka dit så jag får uppleva detta svenskaste av svenskheter... spännade!

all grönkålspaj är bra paj, som det gamla ordspråket lyder!