Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 24 februari 2015

Falafel med morotstzatziki

Hej bloggen. Det är bara jag som tittar in. Förlåt att jag inte hälsar på så ofta men det tiden, inspirationen och lusten blir mindre och mindre. Men jag vill inte på något sätt göra slut. Nä, jag har svårt att släppa dig helt. Vi kan väl vara vänner i alla fall?

Så länge ni är ett gäng som tittar in kommer jag att underhålla er. Jag lovar. Laga och äta mat slutar jag knappast göra. Det är bara rapporterandet som blir lidandet.

Idag bjuder jag er på Falafel. Min son gillar falafel. När de har det på dagis äter han som en häst. Så idag gjorde vi falafel med morotstzaziki. Såsen tyckte han var lite stark. Den kittlade på tungan. Men bulgur, majs, gurka och falafel var en hit. Han påpekade dock att falafeln inte var rund. Som på dagis. De blev platta, mer som biffar och hade lite svårt att hålla ihop. Så var försiktig med mjölet (antar jag)


 


Falafel ca 16st
2 burkar kokta kikärtor
1 tsk salt
1 gul lök
3 st vitlöksklyftor
1 ägg
1 msk spiskummin
ca 1 dl hackad persilja (färsk eller fryst)
2 msk citronsaft
ca 0,5 dl vetemjöl
  • Sätt ugnen på 225 grader
  • Häll kikärtorna i ett durkslag och spola dem i vatten. Låt rinna av.
  • Pressa vitlök och finhacka löken.
  • Mixa alla ingredienser, tillsammans med hälften av mjölet, till ett mos. Tillsätt ev mera mjöl. Det ska vara en fast smet men lite kladdig gör inget.
  • Smörj en plåt med rikligt med olja. Forma 16 st bollar/biffar/kluttar och lägg dem på plåten. 
  • Sätt in mitt i ugnen ca 10 minuter. Ta ut och vänd dem och sätt in ytterligare 10 minuter.
Morotstzaziki
2 dl turkisk yoghurt
0,5 dl finhackad persilja
1 st vitlöksklyfta
1-2st morötter, beroende på storlek
  • Riv morötterna grovt. Pressa vitlöken.
  • Blanda alla ingredienser och smaka av med salt och peppar.
Servera falafel med kok bulgur, grönsaker och morotstzaziki. Ät och njut!

4 kommentarer:

Charlotta Ljungblad sa...

Hördu, ingen stress och press! Vi blir glada när du tittar in! :=)

Ann-Sofi Matsafari sa...

Mmmm morotstzatziki!

Pernilla sa...

äh, herregud. vem orkar ens uppdatera sin blogg på daglig basis längre? är inte det lite 2011? ;)

kul att han gillar falafel så mycket ändå! ofelia gillar bara kall falafel, och så tror hon att det är en variant på potatis...

Mårtenssons kök sa...

Hähä, vi satt just och diskuterade detsamma, det verkar vara "något som går" det där med att bloggeriet dras ner:) Vi har också minskat ner en hel del, tiden verkar på nåt vis försvinna bort på något annat vis... Men vi läser när du skriver, oavsett hur ofta eller sällan!
Häftigt att sonen gillar fallafel, känns som en otippad rätt för barn att gilla:)