Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 25 mars 2015

Att laga mat med barn

Det är inte lätt att hinna med livspusslet alla dagar. Jobba, dagis, träna, tvätta, handla och laga mat. Jag är ganska bra på att planera och redan under helgen planerar jag veckan. Försöker storhandla, bokar in tvättider så det inte krockar med annat, funderar på vilka dagar det passar att träna osv. 

Så kommer man hem från dagis och jobb. Vi är både trötta och hungriga och maten ska vara klar under ganska kort tid. Som tur är hjälper gärna Oliver till i köket. Han skalar, hackar, rör, provsmakar mm. Man kan tro att han verkligen äter allt men det gör han inte. Långtifrån allt. I bland går det att lura honom men han är väldigt principfast. Men jag njuter av att han gillar att vara med i köket. Han tar på sitt lilla förkläde och kockmössa med precis samma glädje som han dyker ner i Johans verktygslåda när den åker fram.

Min lilla lagare skalar lök
I helgen åkte mandelkvarnen fram. Det var roligt!
Klämma, känna, fråga, skala...

Odla är en annan sak som jag och Oliver gör. Han gillar att vattna och gräva i jorden med spaden. Det kan lätt bli stökigt på balkongen. Förra veckan satte började vi odla smörgåskrasse i äggskal. Lite påskinspirerat. Smörgåskrasse är ju gott och piffigt till mycket. Ställ några halva äggskal i en äggkartong. Lägg lite jord i botten och strö över lite krassefrön. Vattna, vänta några dagar och sen är det bara att klippa sin hemmaodlade krasse.

Smörgåskrasse i äggskal

1 kommentar:

Kim sa...

Härligt att det smittar av sig neråt :)
Krasse kanske jag också ska odla - trevligt!