Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 19 april 2015

Biff stroganoff

Krax, krax och host host! Torsdag och fredag satt jag på jobbet utan röst. Lite udda att sitta med avstängd telefon när man jobbar som säljare och hålla tyst när prata är det man gör hela dagarna. Men jag fick massor gjort ändå och i helgen har jag fått fram lite ljud i alla fall. Men hostat har jag gjort om nätterna så jag har blivit tokig! Hoppas på en friskare vecka.

Helgen har varit lugn. Vi har varit ute mycket, cyklat till Västra Långvattnet och grillat korv, lekt på gården och planterat på balkongen. Och ätit lite god mat. Till lunch idag blev det en sväng till Max pga akuthunger, noll inspiration och tomt kylskåp. I går blev det långkok i form av Biff Stroganoff. Korv Stroganoff har jag ju gjort ett antal gånger men aldrig med Biff. Lite längre koktid, lite mustigare och lite festligare. 

Stroganoffen serverade jag med ris och vitlöksstekta vaxbönor. Frysta vaxbönor som jag fräste tillsammans med hackad vitlök i smör och olja tills de blivit varma. Blandade med hackad persilja, salt och peppar.

Biff Stroganoff ca 4 port
3 gula lökar
2 vitlöksklyftor
ca 700 g innanlår
smör
salt och peppar
2 tsk paprikapulver
3 msk tomatpuré
1 msk dijonsenap
1 l vatten
1 köttbuljongtärning eller fond
2 dl crème fraiche 
 
  • Skala och skiva lök och vitlök. Skär köttet i strimlor.
  • Stek lök och vitlök mjuk i smör, ta upp den. Bryn köttet i omgångar i smör. Krydda köttet med salt och peppar.
  • Tillsätt löken. Rör ner paprikapulver, tomatpuré och senap. Tillsätt vatten och buljong/fond och koka 1-1 1/2 timme eller tills köttet är mört. Blanda ner crème fraiche och låt sjuda ca 5 minuter.
 

5 kommentarer:

Pernilla sa...

jag har bara gjort biff stroganoff med lövbiff, men en långkoksvariant låter ju tamejtusan inte så dumt!

här är det ofelia som hostar hela nätterna och jag som är förkyld, men så länge vi är pigga och feberfria så får man väl vara glad.

hoppas du mår bättre nu!

Mårtenssons kök sa...

Biff Stroganoff är för evigt förknippat med Ankis far för vår del, det är en av hans paradrätter. Mycket gott är det.
Isch och fi för alla förkylningar och annat som vägrar att ge med sig, nu vill vi ha vår och friskhet!
Krya på dej!

Charlotta Ljungblad sa...

Fy, stackars! KRYA!

Erika sa...

Min pappa gjorde världens godaste stroganoff och han lärde mig att göra det. Jag gör gärna stroganoff i min Croc pot där den blir redigt mör och fin, efter att jag först brynt kött och lök i stekpanna. Mums!

Kim sa...

Bönorna ser särskilt ljuvliga ut!
Krya på dig!