Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 17 maj 2015

Rabarberkaka med kardemumma och vit choklad

Det har varit en period men förkylning, lite träning och mycket god mat. Ja, ni vet hur man kan känna sig då. Så ikväll blev det en skön promenad runt Härlanda tjärn. Lyssnade på fågelsång, spanade efter liljekonvaljer och konstaterade att jag nog ska ut och plocka lite granskott någon dag. Det finns mycket gott man kan göra med de små späda skotten men själv har jag aldrig testat. Tips mottages gärna!

Jag anser ju att varje årstid har sin charm men våren är nog ändå charmigast. Det är så grönt och fint och jag njuter av alla blommor och skott.  


Slingan runt Härlanda Tjärn är underbar just nu


En av anledningar till att det blivit mycket god mat och sötsaker den senaste tiden är att jag fyllde år förra helgen. Då var hela min familj på besök. Jag bjöd på buffémat med lax, fläskfilé, matvetesallad, potatissallad mm. Alla recepten kommer från senaste numret av Ica´s tidning Buffé (nr 4/15) som innehåll många olika bufféförslag. 

Till fika hade jag gett mig på att baka Prinsesstårta för första gången i mitt liv och en citronkladdkaka som var väldigt fräsch och god. 

I dag har svärföräldrarna varit här och firat mig. Jag bjöd på ett väl beprövat recept - Balsamicokyckling med råris och sallad. 

Till efterrätt hade jag gjort en Rabarberpaj som min mamma tipsade om. Hon hade sett receptet på Svt´s program Go kväll tidigare i veckan. Det var verkligen en rabarberkaka med extra allt. Kardemumma, mandelmassa, vit choklad och mandel. Söt kaka och syrliga rabarber. Vaniljvisp till kändes för sött så därför blev det vispad grädde.


Rabarberkaka med kardemumma och vit choklad
2 st ägg
1,5 dl strösocker
2 dl vetemjöl
100 g mandelmassa, riven
1 tsk nystött kardemumma
1 tsk bakpulver
225 g  rabarber i bitar, färska eller frysta
75 g smör
100 g vit choklad
30g sötmandel
  • Sätt ugnen på 175°. Smörj en rund form, cirka 26 cm i diameter.
  • Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, riven mandelmassa, kardemumma och bakpulver. Rör ner blandningen i äggsmeten.
  • Häll smeten i formen. Strö över rabarber. Hyvla över smöret. Grädda långt ner i ugnen i cirka 40 minuter. Ta ut kakan. Höj värmen till 200°. Strö över hackad vit choklad och grovt hackad mandel. Sätt in ett par minuter högst upp i ugnen. Passa noga så att chokladen inte bränns. Låt svalna.
  • Servera med vispad grädde.

Rabarberkaka med vit choklad på toppen och nymortlad kardemumma i smeten


5 kommentarer:

Katarina sa...

Grattis i efterskott! Rabarber är så gott och passar bra ihop med mandelmassa och vit choklad.

Pernilla sa...

naa, det här med rabarber alltså. det är ju inte gott. bara i rabarberkyckling och jamie olivers sötsura rabarber pulled pork-aktiga maträtt... men kardemumma och vit choklad kan jag ta!

och din prinsesstårta var jättefin, det såg jag allt på instagram. ses imorgon :D

Charlotta Ljungblad sa...

Vi åt rabarberpaj för första gången i lördags, så gott!

Mårtenssons kök sa...

Granskott har vi plockat för nåt år sedan och provade göra sirap. Men vi gjorde nog något fel för det blev en fasligt illaluktande goja av det hela... Men vi har läst något om att man även kan göra snaps på granskott, kanske något att prova?
Rabarber har vi ännu inte fått sätta tänderna i några än så länge i år, får kanske ta och ge oss ut på en pallningsturné:)

Ann-Christin A sa...

Trevliga vårbilder och lika spännande att läsa dina inlägg som alltid! Välkommen till Skåneland!