Vinter/Vår

Vinter/Vår

fredag 31 juli 2015

Blåbär med limeyoghurt och havresmul

Skogen är full med blåbär. Numera går jag med en liten påse i fickan när jag tar en promenad och plockar med mig lite blåbär hem (och hoppas springa på en kantarell men det gör jag inte). Gott att ha på frukostyoghurten, i bakverk eller till dessert. Det är lite pill med att plocka dessa bär. Vi köpte bärplockare men jag föredrar ändå att plocka den lilla mängd bär för hand.
 
För ett par helger sedan gjorde jag denna otroligt lättlagade och något nyttigare dessert med blåbär, limeyoghurt och havresmul. Johan undrade om det blev samma till frukost... Tja, det skulle nog kunna funka som frukost också:)
 
  • Rosta 2 dl havregryn med 2 msk strösocker, kanel och kardemumma i en het torr stekpanna under omrörning.
  • Riv skalet av en halv lime och blanda med 2 dl turkisk yoghurt samt 1 msk honung.
  • Fördela ca 150g blåbär i 4 portionsglas. Toppa med limeyoghurt och havresmul.
 
 

Inga kommentarer: